Om Podtoppen
Podtoppen er Norges offisielle toppliste og måling av norske podkaster. Målingen eies av NRK, Schibsted, Bauer Media, P4-gruppen og Moderne Media. Den finansieres av eierne og aktører som har tilsluttet seg målingen.
Kantar Media har fått oppdraget med å samle og sammenstille tall for podkastene hver uke. Ny liste for foregående uke publiseres onsdager kl. 12:00
I dag er følgende aktører og plattformer med i målingen:
- NRK
- Schibsted
- Bauer Media
- P4
- Moderne Media
- Acast
Podkaster som benytter seg av en av disse plattformene er automatisk med i målingen, og det er plattformene som aggregerer tallene som representeres på Podkast listen.
Podtoppen styres av en styringsgruppe som består av representanter for eierne. Leder av Styringsgruppen velges for et år om gangen.
- Alle podkastene som ligger hos en av plattformene listet over kan være med på listen. Det er et krav av podkastene skal være bruker av mer enn 10 unike enheter og ha minst 10 nedlastninger pr uke for at de skal listeføres. Finner du ikke din podkast på listen, men mener den skal være her ta kontakt med plattformen podkasten din ligger på.
- NRK Radio
- Schibsted (Podme)
- Bauer Media (Podplay)
- P4
- Moderne Media
- Acast
1. Først sørge for at podkasten din distribueres på en kompatibel plattform.
Disse er:
Hvis du bruker andre leverandører (f.eks. Spotify, Apple, LibSyn, Buzzsprout, SoundCloud, Podbean etc.) til å publisere podcasten din, er det dessverre umulig å komme på Podtoppen. Årsaken er at det er vanskelig å få disse ikke-norske selskapene til å levere korrekte data.
Dersom du tar kontakt med en kompatibel plattform, har de alle sammen løsninger som får podkasten din målt på Podtoppen. Å bruke plattformene fra listen gjør det i de fleste tilfeller også mulig å gjøre podkasten din synlig på internasjonale plattformer som Spotify og Apple.
2. Når du har valgt deg en kompatibel plattform, må du sørge for at plattformen sender data for din podkast til Podtoppen. Dette gjøres ved at du krysser for av dette i brukerinnstillingene på plattformen.
3. Har du gjort steg 1 og 2 er det bare å vente til podkasten din dukker opp på Podtoppen. Det er ingenting vi i styringsgruppen kan gjøre for å fremskynde dette. Dersom det har gått lang tid (2-3 uker) uten at noe har skjedd, bør du dobbeltsjekke at du har krysset av alt riktig, eller kontakte supportavdelingen til podkast-plattformen din.
- Fra Juni 2025 er det plattformene selv som gjør denne aggregeringen, mens Kantar Media utfører regelmessige kvalitetskontroller for å sikre at regelverk følges, og at tall er sammenlignbare på tvers av plattformer.
- Podtoppen forholder seg til IAB standarden for podcastmålinger, og analyserer loggene etter et felles regelsett beskrevet nedenfor. Følgende to tall presenteres:
Strømmet/nedlastet – Viser hvor mange episoder som totalt er avspilt eller nedlastet den aktuelle uken. Avspillingene telles innenfor et 24 timers vindu og legges sammen. Tallet inkluderer også tidligere episoder, ikke kun de som er publisert denne uken. Selv om stadig flere hører podkaster strømmet direkte, finnes det ikke en teknisk mulighet til å skille på strømmet og nedlastet. Dette tallet kan derfor ikke betegnes som en garantert lytting i tradisjonell forstand. Unike enheter – Viser antall unike enheter som har strømmet eller nedlastet minst én episode i gjeldende uke. Unike enheter telles innenfor et 7 dagers vindu. Målingen er basert på en kombinasjon av enhetens IP-adresse og useragent og summerer unike enheter for den aktuelle uken. Tallet ligner mediebransjens tradisjonelle betegnelse «rekkevidde», men kan ikke direkte sammenlignes fordi det telles unike enheter og ikke unike mennesker.
Normalt vil «Strømmet/nedlastet» være betydelig høyere enn «Unike enheter» fordi hver enhet ofte hører flere episoder fra samme enhet. Det viktigste kravet for å kunne bli målt er altså at podkasten publiseres på en plattform som kan aggregere tallene etter regelverket.
Audit – Kantar Media gjennomfører en kontroll (audit) flere ganger i året for å kvalitetssikre plattformenes aggregeringsmetode.
Regelverk – Podtoppen Styringsgruppen har sammen med Kantar Media utarbeidet en Teknisk Guideline for hvordan tallene skal aggregeres. Denne beskrivelsen finnes her
- Styringsgruppen kan kontaktes på e-post: podtoppen@gmail.com